The exhibition Smile Machines presented contemporary and historical works which reflect on the relationship between art, humour and technology and which expose the power of the media by derision and critique. The catalogue book Smile Machines includes texts about the exhibited works as well as essays from Simon Critchley, Anne-Marie Duquet, Dominique Noguez, Gerburg Treusch-Dieter and Debra Wacks.
“The artistic propositions in Smile Machines exhibition reveal, each in a different way, the contradictions of a society, strongly shaped by technology. The humorous attitude releases an energy that is capable of stimulating the intelligence of things, and that creates the desire without which change is not possible. To defend irony, persiflage and humour means to defend a bit of freedom.” (Anne-Marie Duguet – Curator Smile Machines)
[Co-Editor, Producer]
Smile Machines – Humour Art Technology
Andreas Broeckmann, Thomas Munz, Vera Tollmann (eds.)
Akademie der Künste, Berlin 2006
176 pages, German/English/French
ISBN 3-00-018031-1
Die Ausstellung Smile Machines präsentierte zeitgenössische und historische Arbeiten, die das Verhältnis von Kunst, Humor und Technologie reflektieren und durch Spott und Kritik die Macht der Medien entlarven. Das dazu erschienene Katalogbuch Smile Machines – Humor Kunst Technologie umfasst neben Texten zu den ausgestellten Werken Essays von Simon Critchley, Anne-Marie Duquet, Dominique Noguez, Gerburg Treusch-Dieter und Debra Wacks.
„Die künstlerischen Ansätze in der Ausstellung Smile Machines zeigen auf je eigene Weise die Widersprüche einer weitgehend durch Technologien geprägten Gesellschaft. Humor setzt eine Energie frei, die die Intelligenz der Dinge und das Begehren stimuliert, ohne das keine Veränderung denkbar ist. Ironie, Persiflage und den Scherz zu verteidigen, bedeutet immer auch ein Stück Freiheit zu verteidigen.“ (Anne-Marie Duguet – Kuratorin Smile Machines)